السبت، 20 يوليو 2013

طَب والله البلوفر كان كُحلى :)




والجدير بالذكر انها عُمرها من بعد مرحلة الإبتدائى
ما دخلت مكتب المديرة ولا فى شكوى معينة 
او حتى عشان تأخد شهادة تقدير على تفوقها مثلاً
هى مكانتش الطالبة المُتفوقة بالمرة 
هى مجتهدة صحيح فى كل حاجة بتحبها 
والمواد اللى بتدرسها 
عُقدتها الوحيدة مادة الرياضيات 
وفى البيت عندها مؤمنين بقدرتها فى كدة
تقريباً عمرى ما حققت فيها درجة نهائية 
 غير فى السادس الإبتدائى والباقى كلة بفضل ربنا 
جربت كل مدرسين الرياضيات والعُقدة هى هى حتى الآن 
مُش قولتلكم قدرات بقى :D
من الحاجات اللى بحبها كانت مادة الكيمياء
 دى خارج المعادلة بحبها استثناء كده
أخترت أكون أدبى فى الثانويه العامة 
انا كنت ساعتها اخدتها تحدى 
ومبحبش انحرف عن مسارات طبيعية بالنسبة لى
يعنى مثلاً مبحبش امشى فى طريقين مينفعش 
ومن الحاجات اللى مُش مفضلة
عندى فكرة انك تدخل تجرب حظك 
 فى القسم العلمى وبعدها تحول أدبى يا نن عينى 
لأ أنا وفرت ومُش عاوزة أجرب مآساه حد 
أدخل الحاجة اللى تحبها واثبت نفسك فيها 
انت لوحدك حتى لو فشلت وجربت كذا مرة 
هتبقى المسؤل قدام نفسك ومُش هتضطر تلوم حد 
وتخلى عبء فشلك على غيرك لانة قالك ادخل كدة 
أو أهلك لأنهم أجبروك ..
المهم أنا كنت عاوزة أقول ان    
المرة الوحيدة اللي دخلت فيها مكتب المديرة
 كانت في 3 ثانوي بسبب ان كنت لابسة بلوفر كحلي 
على "جيب" كحلى بين قوسين تنورة :D  
بس المديرة شايفه ان البلوفرأسود آه والله
 وأحمريت ووشي جاب ألوان يانهار كسوف
 انا عمرى ما حد قالى كدة قبل كدة  
المهم انا لما احمريت بقى مش خوف منها
 أبسلوتلى ده لأني بس مش متعودة علي المواقف دي
ومش بحب احتك بادارة المدرسة إطلاقا
اللى لهم كل الإحترام طبعاً 
المهم بقى حاولت أقنعها ده كحلى حضرتك وبلا بلا بلا 
انت بتكذبينى المهم البلوفر دة يتغير
  وتلبسى ابيض أو كحلى ولسة هنطق وأقول ده كحلى
دخل الأستاذ محمد بتاعنا كان مُذبهل طبعاً
     قالها علا هنا لية ؟
قالت لة لابسة بلوفر اسود مخالف ساعتها هى  فجأة  
أتعصبت أوووى قالها دي علا محترمة وأكيد متقصدش 
 بس هي مش هتعمل كدة تاني .. قالتلي علي فصلك يلا
قالى يلا يا علا وانا واقفة أتـأتـأ بـ سسس ده كـحلى  
المهم وانا خارجة قلتلها أنا أسفة  وانا فرحانة
بصت لى بصة فظيييعة  وخرجت  مُنشكحة :D




هناك تعليقان (2):

  1. يا خبر يا علا
    فكرتيني بموقف حصلي نفس ده بالظببببببط
    كنت لابسه قميص ابيض علي بنطلون جينز
    المشرف ساب البنطلون الجينز خالص
    وقالي ايه القميص اللبني اللي انتي لابساه ده
    احلفله علي المصحف إنه ابيض مش لبني وهو ابدااا

    بس قوليلي بتحب الكمياء ودخلتي ادبي ازااااي :D

    ردحذف
  2. ههههههههههههه الله يعينك على الموقف ده صعب والله :D

    بالنسبة للكيمياء دى خارج المعادلة بحبها استثناء كده :))

    ردحذف